Jag läser ju Textil Formgivning vid Eskilstuna folkhögskola och just nu är vi i en fas då vi försöker ringa in, formulera och skapa prototyper till våra projekt. Jag tänkte att jag skulle dela med mig till er av mina halvspretiga tankar så blir det lättare och roligare att hänga med när jag börjar publicera processbilder här!
I början av månaden velade jag mellan två projektidér – att brodera bokomslag, eller att tolka svensk natur i täta stygn. Jag har valt den senare av olika anledningar, dels för att jag har fler färdiga inre bilder som mer ihärdigt stretar för att få komma ut och dels för att jag har så lätt för att skapa ”fan art” inom givna ramar men är lite rädd för att utforska och låta mina egna bilder ta den tid och plats de behöver för att bli bra. Nu tvingar jag mig själv att ägna det här läsåret åt 100% eget material, och det är en utmaning jag behöver.
Jag har valt att arbeta konstnärligt i broderi därför att det är där min passion är som starkast just nu, det är broderiet jag vill utveckla och fördjupa mig i i första hand och det är där jag ser min närmaste konstnärliga framtid.
Utsikt över Heligholmen, södra Gotland.
Gotland och fjällen är återkommande motiv, både i mina inspirationsbilder och de skisser jag målat upp i processboken och i huvudet. På Gotland har jag morfars hus och i Härjedalen gammelfarfars, i dem har jag spenderat många somrar och vintrar. Omkring bägge hus finns stora naturområden som jag under min ändå ganska ringa levnadstid sett krympa och förändras. Färre bin pollinerar färre blommor, färre rovfåglar jagar färre gnagare. Fler människor i fler hus kräver fler vägar och mer internet. Min rädsla och sorg över försvinnande platser, arter och levnadssätt och därigenom förlorad kunskap, sinande empati och potentiell biologisk katastrof inspirerar mig till motiven.
Morfar ritade och byggde Norehuset i Vamlingbo socken, södra Gotland, på 1960-talet. Jag broderade av det förra sommaren.
Farfarstugan byggdes i Oviken, Jämtland, på 1700-talet och flyttades till Vemdalsskalet, Härjedalen, av min farfars far på 1950-talet. Broderiet påbörjade jag i somras och färdigställde i slutet av september.
De två porträtten ovan har fött idén till projektet. Norehuset och Farfarstugan – två fasta punkter i en föränderlig omvärld. Nedan följer andra motiv jag grunnar på:
Nore fiskeläge med morfars bod.
Lärkfalken i en björk vid Muskmyr.
Fiskebodarna vid Holmhällar strand.
Lambgiftet på Faludden.
Kalfjället och den övergivna sommarbetesbyn Fallmoran på Storhågna.
Varggranssjön.
Skalfjället.
Av den mäktiga lappugglan har jag redan börjat brodera ett porträtt.
Jag använder ett för mig nytt garn som är glansigt och ganska svårbroderat men som ger en enorm lyster.
Och i en period av manisk rädsla för mörker och köld broderade jag mitt bästa citat ur Tove Janssons Höstvisa tillsammans med en stor och enslig fyr. Det här verket är klart och jag ska bara montera det så ska ni få se (men det är lite för stort för alla ramar, hehe)!
Nästa steg är att jag behöver formulera en pitch kring mitt projekt. För min egen skull så jag kan värdera det över disk, städ och extra jobbpass, och så jag kan beskriva för andra vad jag jobbar med utan att trassla in och ursäkta mig. Jag har så mycket känslor investerade i det här projektet redan, men jag behöver bena ut, förklara och motivera dem. Fixar jag det kan det bli hur bra som helst!
Lämna ett svar