2024 års blekingesöm och en inblick i min skissprocess
Det är januari! Tänk att när jag var yngre var detta min allra värsta månad. En lång eländig transportsträcka av snö och mörker mellan jul och krokus. Sen jag införde traditionen att brodera blekingesöm i januari så har det hänt att jag till och med längtar lite efter den här tiden.
För åttonde året i rad har det alltså blivit dags för mig att brodera något inspirerad av pastellfärger, småfåglar och folkkonst. Den här gången tänkte jag visa er hur min skissprocess ser ut och vilka material och redskap jag använder.
Blekingesöm
Blekingesöm är en broderistil som utvecklades under 17- och 1800-talen då man främst broderade hängkläden, stora tygstycken att dölja de sotsmutsiga väggarna och taken med när det skulle bli fest. Från början var broderierna starkare i färgerna, röda, blå och gula, men med åren har garnet bleknat och idag broderas nytolkningarna nästan uteslutande i pastell. De gamla motiven var rika på blomsterslingor, korgar och naivistiska fåglar. Jag brukar inspireras av dåtidens mönsterformer och färgställningar men kombinera dem med en mer naturalistisk fågelskildring.
Inspiration
Jag börjar med att bläddra i böcker, googla och ge mig in på Blekinge Museums hemsida för att titta på broderier ur arkivet. När jag hittar en form jag tycker om ritar jag av den i min skissbok för att komma ihåg senare. Fåglarna, korgarna och blomsterslingorna på uppslaget ovan stammar från en mängd olika textilier, sydda 1855 och senare. Det ska erkännas att jag var rätt sugen på att göra en naivistisk fågel i år, de är ju så sanslöst charmiga, men jag sparar den idén till en annan gång. Istället lånar jag en urna och en blomsterkvist.
Skissprocess
Jag börjar med att rita upp en eller flera idéer på ritpapper. Här är det viktigt att inte fastna i detaljer utan försöka landa i en komposition och balans. Jag testar, suddar, ritar över och drar pilar för att påminna mig själv om element som ska flyttas eller förstoras. Den här gången fick jag till och med skarva pappret.
När jag är nöjd med kompositionen kalkerar jag över den på två andra papper. (Hade jag haft tillgång till en kopiator hade jag kanske använt den istället, men jag tycker också det händer någonting med skissen när man ritar linjerna flera gånger. De förenklas och hittar sin plats liksom.)
På ett tunnare skisspapper ritar jag motivet med en kraftig tuschpenna, detta för att det ska vara lättare att överföra motivet till tyg senare. På ett finare ritpapper tecknar jag linjerna med en hård, spetsig blyertspenna.
Vi börjar med att titta närmare på ritpappret. Där har det blivit dags att testa färgställningar i blekingesömmens traditionella blå, gula och rosa toner. Även nu är jag lite fri och experimentell och provar mig fram. Det går alltid att avvika från skissen i själva broderiet men det underlättar att ha fått en övergripande koll på helhetsintrycket. Efter att ha färglagt enligt ovan insåg jag till exempel att jag troligen vill ha ljusblå eller rosa rosetter istället för gula.
Så plockar jag fram mina garner och väljer ut några nyanser som jag tycker är fina ihop. I år blev det två rosa, två blå och två gula varav den ena drar lite mer åt ockra än vad jag vanligtvis brukar använda i blekingesöm. Även detta med inspiration från ett par broderier ur museiarkivet som såg ut att ha lite dovare gula färger. Fint ihop med det illrosa tror jag!
Vänstra fotot taget av Andreas Fagerström
Överföring till textil
I nästa steg återvänder jag till den kraftigare linjeteckningen på tunt papper. Jag använder ljusbordet för att föra över bilden till ett linnetyg och är noga så inte tyget flyttar på sig eller skevar i någon riktning. Jag använder en vattenlöslig textilpenna, antingen Prym Aqua Trickmarker eller Magic Liner. Linjerna kommer försvinna när det färdiga broderiet sköljs ur med vatten.
Skiss och tyg.
Sen har det äntligen blivit dags att börja brodera! Jag syr med två eller tre trådar i nålen och kombinerar schattérsöm, plattsöm, stjälkstygn, bottensöm och franska knutar precis som de gamla brodöserna gjorde. Som ni ser blev det Sveriges nationalfågel, koltrasten, som fick stå modell i år. Nu hoppas jag projektet ska räcka riktigt länge, för det här har jag sett fram emot.
Linnéa
2 februari, 2024 at 09:11Åh koltrastar som är så fina! Skall bli kul att få se slutresultatet :)
Pingback:en vecka maxad med guldbroderi - Alicia Sivert
27 januari, 2024 at 18:22Frida L
7 januari, 2024 at 18:40Kul att se processen, har aldrig broderat men det var ändå intressant. Lycka till!
Cecilia N
4 januari, 2024 at 18:30Kul att jag gissade på koltrast på första skissen.
Alicia Sivert
7 januari, 2024 at 18:15Den där svansvippen tar man inte miste på ;)
Ewa Svensson
4 januari, 2024 at 18:12Nu blev jag påmind om en duk i Blekingesöm som jag broderade för längesen, en med nejlikor. Undrar var den är?
Vad roligt att få följa hela din skaparprocess!
Alicia Sivert
7 januari, 2024 at 18:16Åh, spännande! Om du hittar den vill jag gärna se bild!
Hanna Svensson
4 januari, 2024 at 15:19Tack Alicia! Så inspirerande att läsa! Det kommer bli jättefint!
Alicia Sivert
7 januari, 2024 at 18:16Tack för så glada tillrop Hanna!