friktionsytor och kärlek utan kyssar
En klurig grej med att bara ha mammas gamla inredningstidningar att riva i är att det blir väldigt mycket blomster och rosa porslin i mina collage. Fråga inte mig varför, men det är väldigt ont om ond bråd död i Drömhem & Trädgård.
DN – framför allt Namn och Nytt – är lite mer morbida och om inte annat kan man plocka Misär och Ensamhet ur rubrikerna. Kontraster är ju för övrigt det bästa jag vet, så rosenskär dödslängtan rimmar ändå ganska fint i min bok.
Lång, attraktiv man: Sto 186826 om någon är intresserad.
Urblekt och omsorgsfullt: Ljusinsläpp och hjortar med pärlhalsband.
Ingen är ensam: Här har jag målat med mitt eget blod. Det var ju festligt!
Friktionsytor: Avskavd väggfärg, skirt glas, kungen och en häst av guld.
Bitterkuken: Kärlekscollage tillägnat fine gamle Bukowski (foto: Alamy) mitt i rabatten.
Fragmentariskt: Stegar, trä och grönturkosa toner.
Kärlek utan kyssar: Ett work-in-progress om manlig kärlek.
Nycklehål: Polhemska maskiner, trä, metall och skrot.
Änglaskit: Vår i Sixtens värld.
Inte många tjejer: Ibland är bild och text redan perfekt kombinerade. Den här publicerades i Metro i början av den Twilightåsamkade vampyrhetsen och jag satt på tåget och skrattade så jag grät. Stackars Nosferatu.
–
Är det förresten någon som vet var man kan få tag i avlagda magasin billigt så är jag idel öra!
Notera att alla bilder är montage (well, obviously) och att jag inte äger rättigheterna till något av grundelementen. Fotografier och ord är hämtade ur främst Dagens Nyheter, Drömhem & Trädgård, Sköna Hem och Metro samt Boken om Uppfinningar.
Katarina
19 januari, 2016 at 09:04Nu är ju det här en gammal bloggpost men jag har en drös hemmets veckotidningar och liknande om du vill ha. Fått dem av mamma och hade tänkt klippa och klistra men fastnar inte riktigt i det hur häftigt det än är när andra gör det. Vi verkar ju båda bo i Stockholm. Såg ditt inlägg från Spånga julmarknad, dit hade jag tänkt gå men så blev det inte av, hade varit kul att titta på dina alster utanför nätet.
Alicia Sivert
28 april, 2012 at 16:07Tack för all uppmuntran! Jag blir så inspirerad och glad (inte minst när ni uppfattar ödesironin).
Petter
12 april, 2012 at 18:32Flera av dessa är helt fantastiskt klockrena! Du är grym!
Hahaha älskar verkligen den med Bukowski..
Linda
12 april, 2012 at 18:29Älskar dina collage Alicia!
Tina
12 april, 2012 at 18:09Biblioteken brukar ha "utförsäljning" av gamla magasin, i alla fall en ggr om året. kosta ca 2 kr /st då. Hör dig för när de har. Turistbyråerna brukar också ha gammal turistinfo- brochyrer. De kan innehålla många bra bilder. Lycka till
Louise
12 april, 2012 at 14:06Hej! Tack för alla underbara och snälla kommentarer på min blogg. Bästa på länge faktiskt. Gjorde min dag!
Jessica
12 april, 2012 at 14:01Alltså! Det är ju nog inte mycket annat som får mig så collagetaggad som det här, så himla bra ju! (Även fast jag har lite svårt för blod, men så får det vara ibland!)
Men de är helt underbart poetiska men samtidigt ironiska bitvis att man blir lite lycklig. Åh. Brabra!
Och så bra att det är okej! Men man kan egentligen inte vara ödmjuk nog när det kommer till användandet av andras grejer, även fast det inte verkar så troligt att man skulle ogilla det i ett sånthär sammanhang.
Jaja! Och vad fint att du gillade det! Men jag förstår vad du menar, det är nästan lite kontraproduktivt att skaffa blogg om man vill vara mystisk – men du gör det bra!
(och så ser jag fram emot en publicering av det där utkastet!)
Malin
12 april, 2012 at 13:49Alltså, det är är helt fantastiskt. DU är fantastisk. Wow wow wow, jag är stumt imponerad av dina klockrena, underbara collage.
Och väldigt, väldigt inspirerad.
"Fråga inte mig varför, men det är väldigt ont om ond bråd död i Drömhem & Trädgård." var bland det bästa och mest fnitterframkallande jag läst på länge. Enhörningen i Bitterkuken, Inte många tjejers fantastiska journalistik och hur du belyst dem perfekt samt den tragiskt vackra kontrasten i meningen Ingen är ensam… Favoriter bland många pärlor!
Och så jag håller med dig i förtjusningen kring alla dessa konstraster.